STUDIERETNING FOR KJEMISK PROSESSTEKNOLOGI |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velkomstbrev fra instituttleder >> | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velkomstbrev fra studenter >> | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fagområdet kjemisk prosessteknologi omfatter utvikling, teknisk realisering og drift av kjemiske prosesser i industriell skala. Eksempler på prosesser er: produksjon og videreforedling av olje og gass, produksjon av kunstgjødsel, plast, fin- og spesialkjemikalier, metaller, papir, kunstfibre, nye materialer og næringsmidler. Til tross for mange forskjellige produkter, er det fra prosessingeniørens ståsted mange likehetspunkter. Spesielt er ideen om at man kan sette sammen enhver prosess fra et visst antall byggeklosser (enhetsoperasjoner) viktig. Prosessindustrien er Norges klart viktigste industrigren, og Institutt for kjemisk prosessteknologi utdanner nøkkelpersoner til de fleste bedrifter innen denne grenen. NTNU er det eneste universitetet i Norge som utdanner sivilingeniører (Master i teknologi) med kunnskaper innenfor disse områdene. Ut fra erfaring over de siste 20 år antas behovet for sivilingeniører fra vårt institutt å ligge på minst 70 kandidater pr. år. Siktemålet for utdanningen (plantall) er 80 siv.ing. og 15 dr.ing. per år. Utdannelsen legger vekt på å gi:
Denne brede tilnærmingen der man går fra molekylnivå, via enhetsoperasjoner og helt opp til det totale prosessanlegget forklarer hvorfor kandidatene fra vårt institutt er anvendelige på svært mange områder og derfor er meget etterspurte i industri, forskning og forvaltning. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved instituttet har vi følgende spesialiseringer/faggrupper:
UNDERVISNING
Litt om de ulike emnene: Separasjonsteknikk: Om grunnlaget for en rekke viktige separasjonsprosesser som destillasjon, gassabsorbsjon, ekstraksjon, krystallisasjon og membranseparasjon. Kjemisk reaksjonsteknikk: Teori for hastigheten av kjemiske reaksjoner og bruk av dette til å velge type reaktor og beregne størrelsen av reaktoren. Materialteknologi/Biokjemi: En av disse må velges. Anvendt termodynamikk: Termodynamikk er et meget viktig grunnlagsfag og brukes også mye i praktiske ingeniørberegninger. Dette er veldig gøy når du først får taket på det, og her får du anledning til å fordype deg litt. Prosessutforming: Utforming og prosjektering av komplette prosessanlegg, inkl. bruk av kommersielle simuleringspakker som Hysys. Overflate- og kolloidkjemi: Det er oftest på partikkeloverflaten ting skjer! Bygger bl.a. på fysikalsk kjemi. Prosessregulering: Drift av store prosessanlegg krever stadig justering av prosessbetingelsene og dette muliggjøres av automatisk regulering. Typisk utgjør kostnadene til styring 30% eller mer av de totale kostnadene. I dette faget lærer du om design av regulatorer. Transportprosesser: Reaktanter og varme må transporteres til og fra reaksjonssonen. Utdypende behandling av masse, impuls og varmetransport med spesiell vekt på masseoverføring. 1. Minimum 3 av følgende 4 emner må velges:
2. Instituttets valgbare emner vår 4. årskurs:
3. Spesialiseringen skjer i 5. årskurs gjennom fordypningsemnet som tilbys innen:
Det er mulig å la prosjektoppgaven telle 11,25 eller 15 Sp. og hhv ta 3 eller 2 fordypningsemner, dette avtales med faglærer og koordinator for fordypningsemnet. 4. Hovedoppgaven (diplom) gis gjerne i tilknytning til løpende forsknings- eller industriprosjekter, eventuelt som forundersøkelser som kan danne grunnlag for nye prosjekter. Som instituttets aktiviteter forøvrig spenner hovedoppgavene over et meget vidt spekter av problemstillinger. Det nære samarbeidet med SINTEF Kjemi og PFI fører gjerne til at SINTEF- og PFI-forskere medvirker som veiledere for en del hovedoppgaver. Fra våre industrikontakter mottar vi hvert år forslag til aktuelle hovedoppgaver; flere av disse med inkludert tilbud om sommerjobb. Det er også gode muligheter for å utføre hovedoppgaven i utlandet.
ARBEIDSMULIGHETER Industrien ønsker
å øke interessen for prosessfag hos dagens unge. Det er derfor
opprettet et samarbeidsforum (SF), som satser stort på rekruttering
av nye kandidater for å få nok arbeidskraft i framtida se:
www.nt.ntnu.no/SF/
Eksempler på
arbeidsplasser er:
FORSKNINGSAKTIVITETER |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prosess-systemteknikk |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||